Weekschema Sluit

Cardio vs. Kracht: Wat is het beste om af te vallen?

Deze vraag komt bij velen op wanneer men wil afvallen. Laten we even beide trainingen van dichterbij bekijken:

Cardio

Om gewicht te verliezen, moeten we theoretisch gezien minder calorieën innemen (energy input) dan we verbranden (energy output). Cardio is één van vele manieren om dit te doen. Je hebt veel verschillende soorten cardio: lopen, fietsen, zwemmen, roeien, … De intensiteit die je toepast hangt af van je doel. Om af te vallen is LISS (low intensity steady state) perfect. Dit wil zeggen aan een zeer lage hartslag trainen zodat je lichaam vet als energiebron gebruikt. Wanneer je hartslag toeneemt en je meer buiten adem geraakt, gaat je lichaam een snellere energiebron aanspreken zoals koolhydraten, waardoor je meer spieren gaat opbouwen en minder vet verbranden.

Kracht (HIIT)

Heel veel vrouwen zijn bang om te ‘bombastisch’ te worden door te trainen met gewichten. Maar niets is minder waar. Een LISS cardio training zal meer calorieën per minuut verbranden, maar bij HIIT (High Intensity Interval Training) verbrandt je nog calorieën tot 48u na je training. I know, shocking! Dus zelfs als je in de zetel ligt, uren na je HIIT, is je lichaam nog steeds calorieën aan het verbranden. Een ander voordeel van krachttraining is dat je voornamelijk vet verbrandt en bij cardio verbrand je verschillende lichaamsmassa’s. Wetende dat vet minder weegt dan spieren, kan het daarom zijn dat er niet heel veel veranderd op de weegschaal.

Zoals je kan zien hebben zowel cardio als kracht hun voordelen. Om te antwoorden op de vraag wat het beste is om af te vallen: BEIDE! Om puur enkel vet te verbranden, zit je zeker goed met langdurige cardio. Maar om dat strakke, mooi gevormde lichaam te krijgen, voeg je best ook wat HIIT toe aan je trainingsschema.

Deel dit bericht

Blog overzicht

Become the best version
of yourself