Weekschema Sluit

21 Day Sugar Free Challenge

 

 

Waarom zou je de Sugar Free Challenge doen?

Er zijn veel verschillende redenen om met de 21-day No Sugar Challenge te beginnen. Dat is per persoon verschillend. Als je merkt dat je lichaam constant vraagt om zoetigheid en je van de cravings af wilt komen. Misschien vind je het wel een goede uitdaging voor jezelf en ben je benieuwd of je het volhoudt. Of je wilt je bewust worden van wat je nou eigenlijk eet op een dag. Het kan ook een extra push zijn om een kilootje kwijt te raken. Veel mensen zijn ook nieuwsgierig naar het effect op hun lichaam. Kortom: iedereen heeft een eigen reden om eraan mee te willen doen. Of niet, want het kan ook dat je er echt niet aan mee wilt doen omdat je dat blokje chocola voor geen goud wilt missen. Dat kan natuurlijk ook! Je hoeft absoluut niet ergens aan mee te doen als je dat niet wilt. 

Wat merk je van de Sugar Free Challenge?

Dat is per persoon verschillend. In het begin kun je last hebben van lichte hoofdpijn en je kunt zelfs gaan trillen. Daarnaast kun je het warm en koud krijgen. Om nog maar te zwijgen over de heftige cravings. Dit kun je afkickverschijnselen noemen. Maar je kunt ook helemaal nergens last van krijgen! De kans is echter wel groot dat je het aan je kleding merkt en je je tegen het einde super goed voelt en vol energie zit.

Wat doet suiker met je lichaam?

Suiker (glucose) stimuleert de aanmaak van het hormoon insuline in de alvleesklier die vervolgens de glucose omzet in energie. Maar veel zoete tussendoortjes zijn overladen met zoveel glucose, dat je lichaam het niet aankan, waardoor die energie boost slechts van korte duur is. En bovendien keihard terugkaatst… Sugar crash. Deze sugar crashes verstoren de vetverbranding waardoor ons lichaam vet gaat opslaan.

Insuline blokkeert ook de productie van het hongerhormoon (leptine) dat aan ons brein teken geeft wanneer we verzadigd zijn. Hoe hoger je suikerinname, hoe hoger je insulineniveau en hoe meer zin je hebt in eten ondanks je misschien verzadigd bent.

 

Symptomen van overmatig suikergebruik:

  • Niet kunnen stoppen na 1 koekje of snoepje
  • Stemmingswisselingen
  • Moe en futloos zijn
  • Beverig als je geen zoetigheid eet
  • Voortdurend bezig zijn met eten
  • Snel emotioneel zijn
  • Langdurig gevoel van onrust
  • Snel uit je evenwicht zijn

Hoe werkt de 21 days Sugar Free Challenge?

Gedurende 21 dagen probeer je zoveel mogelijk suiker te vermijden. En dan bedoelen we niet alleen dat je dat suikerklontje in je thee achterwege laat en de koekjes laat staan. In heel veel dingen zitten suiker. Je gaat dan ook proberen om zo min mogelijk toegevoegde suikers te eten. Toegevoegd inderdaad, want in fruit zitten bijvoorbeeld ook suikers en dat is natuurlijk niet slecht. 

Tijdens deze challenge moet je de etiketten goed lezen, want de fabrikanten zijn wel wat slimmer dan dat ze alleen 'suiker' vermelden. Er zijn heel veel benamingen voor suiker, maar probeer om te beginnen het volgende te onthouden: 
- Alle woorden die eindigen op ‘ose‘ (glucose, fructose, dextrose etc.)
- Alles wat eindigt op ‘stroop‘, ‘siroop‘, ‘honing‘ of ‘nectar‘
-   Alles waar 'suiker’ wordt genoemd (vb. Kristalsuiker, vanillesuiker, etc.)

Kies voor fruit of een handje noten in plaats van voor snoep en drink geen frisdrank en alcohol (want wijn is bijvoorbeeld ook een echte suikerbom!).

Hieronder een overzichtje van al de voeding die je tijdens de Sugar Free Challenge best ontwijkt:

  • Alle geraffineerde suikers: witte pasta, witte rijst, wit brood en lightproducten
  • Alle snoep met smaak- en kleurstoffen
  • Kant- en klare maaltijden en soepen met suiker
  • Frisdrank en vruchtensappen
  • Ontbijtgranen en flakes (met uitzondering van zelfgemaakte muesli)
  • Alle vormen van suiker en suikervervangers (zie 3 puntjes hierboven in tekst vermeld)
  • Zuivel, yoghurt en kaas met smaakjes en toegevoegde suikers
  • Ijs, chocolade (ook de 70% pure chocolade helaas!)
  • Alcohol (indien je het echt niet meer uithoudt is 1 glas rode wijn bij de maaltijd de beste keuze).
  •  

Welke voeding in huis te halen tijdens de Sugar Free Challenge:

  • Granen: Zilvervliesrijst, quinoa, haver, boekweit, teff, couscous, havermout
  • Noten (ongebrand en ongezout): amandelen, hazelnoten, walnoten, cashewnoten, paranoten
  • Zaden en pitten: pompoenpitten, zonnebloempitten, sesamzaad, pijnboompitten
  • Bonen (gedroogd of in blik): kikkererwten, adukibonen, bruine bonen, witten bonen, linzen
  • Meel: amandel-, kastanje-, boekweit-, spelt-, volkoren-
  • Blikjes met: tonijn, tomatenpuree, zalm, ansjovis
  • Olie en saus: tamarindesaus, olijfolie, balsamico azijn, kokosvet, roomboter, sesamolie, mosterd, zelfgemaakte mayonaise
  • Zoetstoffen: kokosbloemsuiker, palmsuiker, biologische honing, dadels, vijgen, rozijnen, vanille essentie, stevia
  • Andere: zwarte olijven, gedroogde tomaten, roggecrackers, rijstwafels, cacaopoeder, bouillonpoeder/blokjes, uien, verse knoflook

      Succes!!!

Deel dit bericht

Blog overzicht

Become the best version
of yourself